หน้าแรก
เผยแพร่ข้อมูล
ผลงานนิสิต
รายละเอียดผลงานนิสิต
ชื่อผลงาน (ไทย) : การยอมรับการใช้รถไฟฟ้า (Electric Vehicle : EV) ของนิสิตมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่ง ในอำเภอศรีราชา
ชื่อผลงาน (อังกฤษ) : Acceptance of Electric Vehicle (EV) use by students of a university in Sriracha District
ปีการศึกษา : 2567
บทคัดย่อ (ไทย) :

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการยอมรับการใช้รถไฟฟ้า (Electric Vehicle: EV) ของนิสิตมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในอำเภอศรีราชา โดยมุ่งเน้นการวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้รถไฟฟ้า รวมถึงทัศนคติและความพร้อมของนิสิตต่อการเปลี่ยนมาใช้พาหนะพลังงานไฟฟ้า การวิจัยนี้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือหลักในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างนิสิตที่มีการสุ่มเลือกตามหลักการทางสถิติ ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยด้านลักษณะประชากร ได้แก่ เพศ ระดับการศึกษา คณะ ชั้นปี เขตที่อยู่อาศัย ลักษณะครอบครัว และสถานภาพทางเศรษฐกิจ มีความสัมพันธ์ในระดับหนึ่งต่อการยอมรับการใช้รถไฟฟ้า โดยเฉพาะอย่างยิ่งในด้านทัศนคติ ความรู้ ความเชื่อมั่นในความปลอดภัย และความพร้อมของโครงสร้างพื้นฐาน เช่น สถานีชาร์จไฟฟ้า รวมทั้งการตระหนักถึงประโยชน์ด้านสิ่งแวดล้อมและค่าใช้จ่ายที่ลดลง

 

ข้อเสนอแนะจากงานวิจัยนี้คือ ควรส่งเสริมความรู้และความเข้าใจเกี่ยวกับรถไฟฟ้าในหมู่นิสิต รวมถึงส่งเสริมการสร้างประสบการณ์ตรง เช่น การทดลองใช้รถไฟฟ้า และการสนับสนุนด้านนโยบายเพื่อเพิ่มแรงจูงใจในการยอมรับและเปลี่ยนมาใช้รถไฟฟ้าอย่างแพร่หลาย

บทคัดย่อ (อังกฤษ) :

This study aims to examine the acceptance of Electric Vehicles (EVs) among undergraduate students at a university in the Sriracha District, with a particular focus on analyzing the factors influencing their decision to adopt EVs. It also explores students’ attitudes and readiness to transition to electric-powered transportation. The research employed a structured questionnaire as the primary data collection tool, with a statistically randomized sample of university students.

 

The findings revealed that demographic factors—namely gender, education level, faculty, academic year, area of residence, family structure, and economic status—were moderately associated with EV acceptance. Key influential aspects included students’ attitudes, knowledge, perceived safety, and the availability of charging infrastructure. Furthermore, environmental awareness and perceived cost-efficiency were also found to significantly influence EV adoption.

 

Based on the results, it is recommended that efforts be made to enhance students’ knowledge and understanding of EVs, including the promotion of direct experiences such as EV test drives. Additionally, policy support and incentive programs should be implemented to further motivate the acceptance and widespread adoption of electric vehicles.

ผู้สร้างผลงาน : อาทิตยา มากกุญชร
อาจารย์ที่ปรึกษา : ณัฐวรรธ อุไรอำไพ
ย้อนกลับ